مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 21 بهمن 1401 ساعت 12:112023-02-10سياسي

فجر 44| دلیل تلگراف امام خمینی(ره) به همدان چه بود؟


علی پنبه ای؛ پس از وقوع کودتای 28 مرداد 1332 که شاه با حمایت آمریکا و انگلستان بر اریکه قدرت، مقتدرتر از قبل تکیه زد تا منافع این کشورها در ایران از دست نرود، دیگر کمتر کسی گمان می کرد بتوان به اقتدار این شاه که مستحضر به چنین حمایتی بود، خدشه ای وارد کرد.

قدرت شاه هر روز افزون تر می شد و آمریکا و انگلیس به مدد امتیازاتی که بیشتر و بیشتر برای خود به دست می آوردند از او حمایت می کردند تا اینکه در سال 1342 یک روحانی ساده و مرجع تقلید شیعیان هشدارهایی به شاه داد و سخنانی را به زبان آورد که هیچ کس در کشور جرأت بیان آن را نداشت.

این سخنان در جان مردم رسوخ کرد و قیام بزرگ 15 خرداد به وقوع پیوست، با دستگیری امام خمینی(ره) به عنوان رهبر این جریان اعتراض ها در سراسر کشور ایجاد و در نهایت به یک انقلاب بزرگ ختم شد.

این اعتراض ها شامل همه اقشار و مردم در گوشه و کنار کشور می شد.

در این میان مردم همدان نیز به مانند همیشه در این رویداد نقش مهمی ایفا کردند و روحانیون به عنوان معتمدین مردم پیشقراول این حرکت تاریخی بودند.

اجتماع مردم همدان در اعتراض به دستگیری امام خمینی خبر دستگیری امام خمینی 13 خرداد 1342 به سرعت در همدان پخش شد و مردم و روحانیون در اعتراض به این عمل ننگین رژیم، در مسجد میرزاداوود اجتماع کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فجر 44| دلیل تلگراف امام خمینی(ره) به همدان چه بود؟

فجر 44| دلیل تلگراف امام خمینی(ره) به همدان چه بود؟